Selecteer een pagina

Jouw introverte kant is misschien wel blij met de virusmaatregelen en kan het beleven als een stille tijd waarin zij helemaal opbloeit.

Hoe is het met jouw hooggevoelige kant?

Kan die ermee dealen, of weet die er geen raad mee, omdat je in de loop der jaren strategieën hebt ontwikkeld om om te gaan met (te) veel prikkels, (te) heftige prikkels en jouw wijze van diepe verwerking waarvoor je ook behoorlijk wat tijd nodig hebt? Het kan zo maar zijn, dat die manier van leven nu botst met veel thuis zijn en weinig mensen zien.

Sommige hooggevoeligen trekken zich graag terug uit de drukke wereld

De omgeving heeft daar vaak geen of weinig begrip voor. Men interpreteert het als geen interesse hebben in je omgeving, niet sociaal zijn, een eigenheimer zijn. Diep van binnen vind je het heerlijk om nu de ruimte te ervaren doordat er minder druk van buitenaf is. Aan de andere kant val je ook stil. Je bent altijd zo druk bezig om je te wapenen tegen alle indrukken en tijd te steken in bijgekomen ervan, dat je nu eigenlijk niet weet wat je met jezelf aan moet. Je loopt de kans dat je innerlijke criticus daar wat van vindt. ‘Eigenlijk zou ik toch die-en-die moeten bellen’ of ‘Die-en-die zal wel denken, ik hoor niks van hem/haar’. Daar ga je weer met jezelf omlaag halen.

Ik herken het, hoor!

Ik volg graag alle ontwikkelingen die nu gaande zijn. Ik wil me niet laten verrassen en door het lezen en volgen van verschillende gebeurtenissen meningen kan ik dan mijn eigen standpunt bepalen. Zo ben ik constant bezig met de buitenwereld.

Gisteren dacht ik opeens, nù wil ik het anders!

Laat ik nu die telefoon vandaag eens wegleggen. Ik wil één taak op de laptop doen, en niet ook nog ondertussen, mail, Facebook, Telegram en app hoeven bijhouden. Gewoon niet. Mezelf kennende wist ik dat ik wel een controlemiddel nodig had. Want anders zou ik achter elkaar met die ene taak bezig blijven, zonder te stoppen, snel te eten en weer doorgaan tot het klaar was. Dus legde ik mijn schrift klaar, sprak met mezelf af, tussen nu en 17.00 uur stop ik elk uur even en schrijf dan op hoe ik erbij zit. Ik noteerde: 11.00 uur start, èn wat het met mij deed, ‘ontspannen, zin in’. De bedoeling was: elk uur even aandacht verleggen en controleren hoe ik erbij zat’. Om 12.00 uur vergat ik het. Om 13.00 uur geluncht. Om 14.00 uur vergeten, om 15.00 uur klaar. Om 16.00 uur was ik buiten aan het wandelen. Om 17.00 uur zat ik buiten in het zonnetje. Mijn conclusie: ik merk 1) dat ik bijna elk uur vergeet om te stoppen en te voelen (dus volgende keer elk uur wekker zetten), en 2) dat het heel fijn voelt om eens op mezelf te letten. Het voelt als een plooi in de tijd.

Zo zie je, ook ik zit soms vast aan mijn gewoontes

Vandaag ben ik weer aan het oefenen, geen apps, telefoon en mail, en ik merk dat ik al beter bij mezelf blijf. Zo verschaf ik mezelf inzicht op welke manier ik bezig ben en meer bewustzijn van mijn eigen aanwezigheid, waarvoor alleen ikzelf maar kan zorgen.

Ik wens dat jij ook bij jezelf kunt blijven

Dat kan door je hooggevoeligheid te leren streamen (af te stemmen) in deze tijd om te groeien in je bewustzijn over jezelf, zodat je uitstraling krachtiger wordt. Voor nu heb je er zelf heel veel plezier van. Na de maatregelen kun jij je omgeving meer van dienst zijn, omdat jij zichtbaarder bent en op anderhalve meter afstand is dat wel zo prettig.

Hieronder vind je de uitgewerkte oefening. Je kunt hem zo gebruiken, als je wilt. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen, dus je maakt me heel blij als je erover wilt delen. Succes!

Oefening ‘Focus op één taak en op jezelf’

  • Bedenk welke taak jij wilt gaan doen.
  • Houd alle apparaten die niet nodig zijn, zoals telefoon, apps, tablet of laptop, uit.
  • Leg een schrift en pen klaar en noteer start- en eindtijd, en de hele uren daartussen.
    Noteer als je begint wat je gaat doen en hoe je erbij zit. Als je jezelf nog niet helemaal vertrouwt, zet dan de (keuken)wekker voor over een uur.
  • Werk een uur en stop na een uur.
  • Rek je uit, loop even, pak wat drinken of doe een sanitaire stop en noteer bij die tijd hoe het voelt om nu te kijken bij jezelf wat het werken op deze manier met je doet.
  • Zet de wekker een uur verder en ga weer aan de slag.
  • Herhaal 5. en 6. tot je eindtijd.
  • Kijk aan het eind wat je hebt gedaan, is het genoeg? Of had je meer willen doen? Noteer het, geen oordeel, morgen verder. Schrijf ook op wat het laatste uur met je deed en hoe je er nu bij zit.

Tot slot lees je wat je bij alle uren schreef, door en trek een conclusie met deze 5 open zinnen. Maak elke open zin af met 2 regels tekst (noteer de antwoorden op deze vragen ook in je schrift).

  • Wat qua werk / tijd /controle goed ging, ……
  • Wat met betrekking tot jouzelf goed ging, …
  • Wat ik lastig vond, is ….
  • Voor de volgende keer kan ik beter ……
  • Ik wil ook nog zeggen, …….

Laat het me weten, als je iets niet duidelijk vindt. Dan kijken we er samen naar.