Selecteer een pagina

Stil worden en schrijven

Wàt een tijd beleven we, een virus dat hoe dan ook in de wereld is gekomen en nu zijn weg gaat over de wereld. Van land tot land. Van mens tot mens. De vraag is op dit moment niet meer hoe komen we er aan, maar hoe komen we er van àf… Land na land gaat op slot. Nog geen uur geleden zijn in Nederland de maatregelen uitgebreid, scholen, restaurants, sportscholen gesloten komende drie weken. Daar zou je stil van worden.
En laat nou het gekke zijn dat heel veel mensen daar juist de tijd voor krijgen, tenzij je werkt in de zorg, in het onderwijs of in een winkel. Laat ik voor nu even uitgaan van de mensen die thuis gaan blijven tot 6 april voorlopig.

Waar kies jij voor?

Voor mij is het duidelijk dat ook deze maatschappij ontwrichtende maatregelen door het virus, net als alles in het leven, meerdere kanten heeft. Je kunt wel blijven klagen omdat je afspraken niet doorgaan, of dat je net een dag met een vriendin had gepland. Je kunt blijven morren omdat de komende weken de kinderen thuis zijn terwijl jij zo veel op je agenda had waar je de kinderen nou net niet bij kon gebruiken. Maar dan verlaag je je energie en als je niet oppast kom je in een neerwaartse spiraal waarin je makkelijk iedereen buiten jou de schuld geeft. Nee, aan de omstandigheden kunnen we niets doen. Maar wël aan hoe we daarmee omgaan. Laten we ons leiden door wat er gebeurt en willen we speelbal zijn?
Je kunt ook voor een andere manier kiezen. Namelijk je energie verhogen. Zèlf je leven en doen en laten sturen. In deze omstandigheden. Hoe je dat doet? Door naar jezelf te kijken. Door in jezelf te kijken. Ga maar zitten, val stil, je hebt nu de tijd. Want diep in jou …. is het stil. Daar is het vredig. Daar is geen angst, geen onrust die je misschien wel voelt door alle onzekerheid over wat er gebeurt, maar daaronder is het stil.

Versterk de verbinding met jezelf

Daarom heb ik wat schrijfoefeningen voor jou. Zodat je de verbinding met jezelf versterkt. Zodat je onderzoekt hoe jij erin staat, wat je erover denkt en voelt. Wat het jou doet als je niet naar je moeder kunt, of niet naar de kerk of je werk.

Schrijfoefening

Pak een schrift en een pen en neem elke dag lekker een kwartiertje de tijd voor jezelf. Lees onderstaande vragen en beantwoord ze al schrijvend. Neem voor elk antwoord 3 regels (lijnen) in je schrift. Onderstreep een woord wat je opvalt en schrijf daar weer 3 regels over. Zo ga je verder tot je het gevoel hebt dat je het antwoord helemaal hebt uitgediept. Let niet op schrijffouten, die doen er niet toe. Laat je pen in beweging blijven, ook als je het even niet meer weet, dan zegt je hoofd: wat nu, ik weet het niet. Schrijf dat dan maar op, je zult zien dat de schrijfstroom vanzelf weer op gang komt. Je schrijft voor jezelf, dus alles mag! Geen censuur!

Vraag 1. Kijk eens naar jezelf en vraag jezelf af: wat doet dit allemaal met mij?
Wat doet dit lichamelijk met mij? Wat vertelt mijn lichaam mij?
Vraag 2. Hoe denk ik eigenlijk over het virus? Vind ik het nep? Zijn de maatregelen ok voor mij? Wat vind je het vervelendst nu je erover nadenkt?
Vraag 3. Welke emoties voel ik over het virus? Angst? Boosheid? Ben ik verdrietig of onverschillig? MIsschien door een gebeurtenis, of door wat iemand tegen je zei? Of maken de maatregelen je onzeker?
Vraag 4. Een van de maatregelen is om je sociale contacten te minimaliseren. Hoe is dat voor jou? Snap je het en kan je het makkelijk toepassen? Of je snapt het wel maar vindt het tegelijkertijd erg lastig? Schrijf er maar over zoals het voor jou is.
Vraag 5. Het virus is er. Kun je een gedachte of een manier ontwikkelen zodat het op de een of andere manier zin krijgt voor je?

Veel succes met schrijven! En als je hieronder een reactie wilt achterlaten, ben je van harte welkom.

Warme groet,

Illa